Blog

Šta je Airdrop? Marketinški trik ili nagrada za vernost

14.12.2021. / Autor: Ranko Trifković / Kategorija: Zanimljivosti

Pare s neba? Zdrav razum nam govori da ne postoji besplatan novac. Ipak, neki ljudi preko noći osvanu sa hiljadama dolara na računu samo zato što su koristili određenu kripto-platformu ili zadržali neki kriptonovčić.


Verovali ili ne, Airdrop, praksa da se novčići ili tokeni šalju na račun nasumičnih (!) e-novčanika nije uopšte novost, već datira od pre 2016. godine.

Danas je deo promotivne strategije mnogih kripto-projekata i toliko je uobičajena da prepoznajemo čak pet vrsta airdrop-ova.

airdrop nagrada ecd

Naravno, posredi je novac na koji možete gledati kao nagradu za pomoć novim kripto projektima ali i kao vrlo lak način zarade. Pod uslovom da ne razumete ovaj tekst kao finansijsko savetovanje, već kao edukaciju i, nadamo se, zabavu.

Zašto Airdrop?

Kako platforma može da ima koristi od davanja besplatnih tokena ili kriptovaluta? Zašto Airdrop uopšte postoji?

Ako ste kripto-entuzijasta kao ja, verovatno živite u svetu kriptotehnologija i ne pojmite dovoljno da je u pitanju svet koji je nepoznat širokim narodnim masama. No, čak i u mladoj industriji kao što je domen kriptovaluta, sve je više različitih novčića, projekata i platformi koji se bore za novu publiku.

Recimo da ste napravili novu platformu koja rešava određeni problem na blokčejnu. Imate svoj token, koji uopšte ne mora da bude izložen na kripto-berzama. Uzmimo za primer Governance token, koji daje pravo glasa o razvoju platforme.

Želite da nagradite one koji su veoma rano prepoznali potencijal vašeg projekta, ali i da primamite nove korisnike. Objavite da će u budućnosti korisnici koji se zateknu na platformi dobiti određeni broj tokena. Oni koji već koriste vaše usluge, a zadovoljni su, biće još srećniji.

Poklon koji dobijaju nije samo (novčana) nagrada, već je i način da se poveća moć zadovoljnih mušterija. Istovremeno, možete biti sigurni da će obećanje nagrade pojačati prirodni, organski rast.

“Hej, dođi da koristiš ovu platformu, baš je kul!” – svi bi voleli da ih sopstveni korisnici preporuče drugima. Ali, ako je poziv začinjen mogućim Airdrop-om, jasno vam je gde ovo vodi.

Podsetnik – za mnoge tokene, pa i novčiće, “štampanje” novca nije naročito skupo, a višestruko se isplati kao strategija promocije.

Šta ja imam od toga?

Sa tačke gledišta korisnika, poklonjeni kriptonovčići su upravo to – poklon. Veoma često nije moguće unovčiti ih neposredno, ali, čak i u tom slučaju, u pitanju je besplatan novac.

Pametnim biranjem platforme ili valute, a posebno ako ste aktivni korisnik, moguće je steći početni kapital kojim možete slobodnije da raspolažete nego novcem koji ste zaradili napornim radom. Osim toga, sredstva dobijena iz Airdrop-a mogu da budu upotrebljena kao podrška platformi i vaš doprinos projektu u koji verujete.

Ima i onih ekstremnih slučajeva kada se pojedini korisnici okrenu Airdrop-u kao poslu. Posebno su zastupljeni u državama u kojima je dnevnica jednocifreni broj dolara. Ništa ih ne košta da tragaju za novim ponudama, a lov se povremeno isplati, iako nekad projekat propadne ili vrednost novčića padne do bescenja.

Danas je sve teže živeti isključivo od Airdrop-a (davne 2017. neki su kupili kuću od ove aktivnosti), ali i dalje se dešava da stotine, hiljade, pa čak i desetine hiljada bukvalno – padnu s neba.

Pet vrsta Airdrop-ova

Governance

Prvi oblik davanja tokena je pomenuti slučaj podele Governance tokena korisnicima kako bi se nagradili za lojalnost, ali i ohrabrili da se priključe konkretnom upravljanju platformom kao zainteresovane stranke.

Klasični

Drugi oblik je “standardni” Airdrop koji je danas sve manje zastupljen. Posredi je marketinška aktivnost u kojoj se tokom ili pre početne distribucije tokena nasumično odabranim korisnicima daje određena svota kako bi se stvorilo važno inicijalno interesovanje, najčešće za novi kriptonovčić.

Za ovaj oblik davanja dovoljno je da se registrujete na platformi ili na drugi način izrazite zanimanje. Ako ste hitri, moguće je uzjahati početni talas napumpavanja vrednosti i otarasiti se valute koja će ionako da se slupa. Ipak, obratite pažnju na sve što piše (pa i ono sitnim slovima, zapravo – naročito ono što piše sitnim slovima), jer neki projekti blokiraju prodaju dropovanih novčića ili je ograničavaju na određeni vremenski period.

Nagrađivanje

Treći oblik je “nagradni” (bounty). Sve je zastupljeniji zato što pruža opipljivu korist i kriptoprojektu kao i korisnicima. Takođe je posredi marketinška strategija, ali i za hitre “lovce na ucene” (bounty hunter) glavni izvor prihoda.

Platforme nagrađuju korisnike koji se prijave na njuzleter, otvore nalog u kakvoj kriptomenjačnici, podele post na Tviteru ili Telegramu, prijave se na Diskord-server, učestvuju u raspravi na forumu, itd. Dakle nije baš palo s neba, ali aktivnosti su u uglavnom nezahtevne u zamenu za potencijalnu zaradu.

Ekskluziva

“Ekskluzivni” Airdrop je prilično fensi ime za nešto što je slično prethodnom obliku darivanja. Naime, “ekskluzivna” ponuda se uglavnom odnosi na korisnike koji se registruju/prate određeni agregator kripto-vesti. Recimo, kao kada bismo mi davali tokene za one koji se pretplate na naše vesti. “Ekskluziva” je u tome što svi pratioci dobijaju token, a korist je u tome što portali koji se prate uglavnom jesu korisni za dizanje svesti o novim dropovima i sl.

Holder-drop

I, na posletku, tu su “holder” dropovi. Oni su sve ređi, ali i dalje se koriste za nove kriptovalute. Kao što samo ime ukazuje, svote tokena se daruju korisnicima koji već imaju određenu kriptovalutu na svom novčaniku.

Obično se ovo događa tako što platforma pogleda ko u datom trenutku drži valutu i na to doda novu količinu novčića. Katkad je potrebno obaviti verifikaciju. Na primer, Stellar je još 2016. godine razdelio $19 milijardi lumena (XLM) svima koji dokažu da imaju BTC u svom kripto-novčaniku.

Kod novoobjavljenih novčića, vrlo često se valuta odmah rasprodaje, pa su holder dropovi dosta rizičan potez (besplatan novac je uzalud ako je bezvredan). Ipak, holder-drop i dalje nije za bacanje, jer ga primenjuju i pružaoci usluga kao što su kripto-berze, kripto-novčanici i drugi projekti koji nisu vlasnici nove valute. Na primer, šuška se o tome da će korisnici Metamask-a uskoro moći da očekuju veliki Airdrop.

Kad smo već kod Metamask-a, princip dodele je nekad bio “svima!”, ali sve je češći slučaj da se objave pravila dodeljivanja. Recimo, menjačnica KuCoin ima transparentno objavljen spisak najavljenih dropova, sa jasno istaknutim statistikama i kriterijumima.

Na primer, vrlo često uslov je da imate ulog (staking), ostvarite promet ili dovedete još korisnika putem preporuke (referral). Ako ne postoji određeni kriterijum, već je drop nasumičan, istaknuto je i kolike su vam šanse da ga dobijete.

Stoga se sve češće koristi termin Airdrop-Raffle, jer razdeljivanje novčića sve više deluje kao lutrija. Broj korisnika koji mogu da se nadaju dropu sada se broji u hiljadama, npr. od svih korisnika ima svega 5000 dobitnika, itd.

Gde da nađem te Airdropove?

Okej, okej, polako. Ne morate odmah da postanete “bounty hunter”. A sad bez šale, naći Airdrop nije teško, ali naći one koji će zaista da vam donesu korist nije sasvim jednostavno.

Potrebno je da pratite vesti, istražujete, interesujete se. Na kraju, možete da nađete i neki agregator, sajt ili portal, Diskord-server ili Telegram grupu koja prati sve potencijalne prilike. Možete se prijavljivati na one platforme ili registrovati na njuzleter onih projekata u koje zaista verujete, sa ili bez dropa.

Dobro proverite da li postoje uslovi, koji su, šta se sve zahteva od vas. Naravno, ne nasedajte na pokušaje da vam neko izmami pristup novčaniku, lozinkama ili vas uslovljava da kupite valutu da biste dobili valutu.

Kao i za svaki drugi kriptoprojekat koji želite da podržite, savetuje se oprez, raspitivanje i proučavanje dokumentacije, organizatora i zajednice, pre nego što odlučite da se prijavite za drop.

A hard fork?

Hard fork je nešto sasvim drugo. To je slučaj kad se jedna kriptovaluta podeli na više mreža, pa se obično korisnicima dodeli isti broj novčića koji su imali na matičnoj mreži. Recimo, Bitcoin je otvaranjem Bitcion Cash (BCH) dodelio korisnicima onaj broj tokena koji su imali na izvornoj, BTC mreži.

Dokle će da traje?

Premda je zlatno doba Airdropova prestalo, kao promotivni alat je naprosto previše koristan da bi tek tako zamro. I dalje je to prilika da, ukoliko vam ponuđeni uslovi odgovaraju, steknete još neki novčić više.

Sa NFT pomamom koja još traje, neke platforme su prešle na dodelu NFT-tokena umesto kriptovaluta. Nema neke posebne razlike između NFT i “običnog” dropa, osim što je način da unovčite svoj NFT, naprosto ih ponudite na jednoj od brojnih aukcijskih platformi.

Negde ćete naići i na termin “retroaktivni” Airdrop, a odnosi se na iznenadne nagrade koje platforme dodeljuju korisnicima koji ispune nekakav neobjavljen uslov. Primer je Uniswap koji periodično napravi presek stanja korisnika i nagradi one koji su zapravo koristili njihove usluge.

Srećan lov!

Comment section

0 comments

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *