Blog

NFT – Kako napraviti NFT i šta dalje s njima (2. deo)

15.06.2021. / Autor: Ranko Trifković / Kategorija: Vodiči

NFT je skraćenica za non-fungible token. No, ako ste čitali naše vesti, bar jedna se uvek odnosi na “pomamu za NFT-om”. Pod tim podrazumevamo veliku ekspanziju stvaranja, prodaje i preprodaje digitalne umetnosti, a čiji se dokaz o vlasništvu i originalnosti nalazi na non-fungible tokenu, kao najpogodnijem obliku potvrde o jedinstvenosti. To vam je nešto kao sveti gral za kolekcionare, jer za razliku od kopije Mona Lize, na primer ili krivotvorene slike za koju je neophodna potvrda stručnjaka o autentičnosti – NFT služi kao neoboriv dokaz. 

U prethodnoj NFT epizodi…

Ako želite da doznate nešto više o tome kako rade NFT, pročitajte o tome ovde. Prvi deo vodiča o tome kako uopšte zaploviti u svet NFT-umetnosti nalazi se ovde. Tu piše kako da otvorite novčanik za kriptovalute, kako da se registrujete na platformama za prodaju i aukcije NFT-a, te kako razne platforme sprovode odabir umetnika. 

Zasucimo (digitalne) rukave

Dakle, otvorili smo kripto-novčanik, registrovali smo se na (nadamo se, našoj) menjačnici i kupili smo nešto Ethereum-a (ETH), kako bi mogli da platimo troškove koji nas očekuju. Pregledali smo razne platforme i aukcijske sajtove, pa smo se prijavili ili registrovali na njima. Naravno, podrazumevamo da smo pre toga – vrednim radom i negovanjem talenta – postali umetnici koji su u stanju da stvaraju digitalna dela, ilustracije, slike, fotografije, virtuelne instalacije, muziku, šta god. Štaviše, nije sasvim neophodno biti digitalni stvaralac, jer dokle god možete da ponudite nešto što se može reprodukovati ili posedovati, može se staviti na NFT. Jeste retko, ali na NFT mogu da idu i priče i poezija i video art…

Recimo da ste se prijavili za neku od zatvorenih platformi, onih za koje je neophodna ili pozivnica ili odobrenje kuratora (Foundation, Zora, SuperRare, Nifty Gateway) i čekate odgovor. Uvek možete prvo da pokušate sa otvorenim platformama kao što su Rarible ili OpenSea. Preporučujem vam da najpre okušate sreću na njima. Ne samo zato što im odmah možete pristupiti, već stoga što je na OpenSea, na primer, stavljanje dela na NFT (tzv. minting) sasvim besplatno. Osim što ćete uštedeti, možete se tu naučiti šta je šta, isprobati kako šta radi, a što je najvažnije – odmeriti svoju snagu kao NFT-umetnik.

Naime, kao što Kickstarter (i druge crowdfunding platforme) nije rog izobilja koji svima pruža investicije, već zavisi od veštog upravljanja zajednicom, tako i NFT umetnine nisu fontana želja za umetnike, već su poslovni model koji vrlo slično Kickstarter-u zahteva dobru povezanost sa umetnikovom publikom, sa njegovim “plemenom”.

I pre nego što se posvetimo izradi tokena, da podsetim da je veoma uputno urediti svoj profil. Slika, naslovna stranica, linkovi ka vašem digitalnom prisustvu na mreži, biografija, neka poruka itd. Setite se, NFT pruža priliku umetnicima da se nađu na tržištu, a kao i u svakoj zlatnoj groznici, mnogo je zainteresovanih, pa svaki detalj može biti presudan kada se treba predstaviti potencijalnoj publici kolekcionara i preprodavaca.

Kreiranje NFT-a

Procesi stvaranja tokena su slični na svim platformama, zato se ovde neću osvrtati na procedure specifičnih sajtova, već na neke opšte korake koji važe za sve, a posebno za otvorene platforme. Tako na primer, na svakoj platformi mora da postoji dugmić a kome piše – create! Vreme je da kliknete baš tu. Recimo na OpenSea, ova opcija se nalazi pod My Collections. Kolekcionari vole zbirke. NFT dela mogu biti sasvim jedinstvena, ali slično tradicionalnoj grafici, mogu da imaju više tačno obeleženih serija. 

Prvi korak je da publici predstavite svoju zbirku. To znači da postavite logo ili sličicu koja će privući pažnju publike i nagovestiti joj o čemu se radi u vašem delu. Zatim joj dajte naslov. Zaboravite na klikbejt, ovde je najbolje da naprosto napišete nešto kao da izlažete u galeriji, da autentično predstavite svoj rad. Tu je i prostor za opis, ukoliko želite da se obratite publici.

I to je to, platforma će vas obavestiti da li ima troškova. Na primer, OpenSea ne naplaćuje samu izradu tokena, ali može da vam naplati specifične aukcije ili ukoliko želite da vaše delo bude ponuđeno u nekoj alternativnoj valuti. Ukoliko vaša odabrana platforma ne radi minting, uvek možete prvo da posetite mintabble.app ili kakvu drugu besplatnu platformu, da preuzmete token i da ga zatim postavite na platformu koju ste hteli.

Pojedine platforme pružaju mogućnost direktne prodaje ili aukcijske prodaje. Obično postoji polje “Instant Sale Price” za direktnu prodaju po traženoj ceni, jer je aukcija često podrazumevani izbor. Zbog nadmetanja, postignuta cena može biti manja od one koju želite, ali se i to može podesiti, koja je vaša najniža cena i sl.

Ceniti sebe i svoj rad

Eh, čak i ako se manemo filozofije i govorimo o cenama na tržištu, vrednovanje svog proizvoda nikad nikad nije jednostavno. Ako se sećate one Trampove vragolije, rijaliti šou u kome se nadmeću za mesto njegovog pomoćnika, većina zadataka prelamala se oko toga kako odrediti cenu. Da, posredi je jedna od ključnih poslovnih odluka. Tako je sada i na tebe, umetnika, spalo da nešto naučiš o poslovanju. 

Bez ulaženja u problematiku određivanja cena, hoću samo da napomenem da je najbolje staviti cenu sa kojom se dobro osećate. Pogledajte cenu i pomislite, da li se zaista osećam udobno sa ovako malom/velikom cenom? Razmislite o stvaranju zbirke istih dela, kao serije kod grafike… delo 1/1 imaće jednu cenu, ali ako objavljujete 10/10 onda svaki primerak može da košta desetinu izvornika.

Obratite pažnju i na to da, ako ste tradicionalni umetnik, svoja dela možete takođe predstaviti na NFT-u, a orginalnu fizičku umetninu možete prodavati posebno od digitalne. Štaviše za kolekcionare može biti zanimljivo da uz NFT dobiju i primerak dela u fizičkom obliku, odštampano, izvajano, kako god je najprirodnije za vašu umetnost. Ovde su opet vizuelni umetnici u blagoj prednosti, ali podsećam vas da širom sveta na NFT “idu” i pesme i muzika i plesni pokreti i klipovi i snimci pozorišnih predstava i dokumentarci i TV serije i sve ono za šta možete reći – ovo sam ja napravio/la.

Neke platforme imaju ograničenje veličine dela, koja se kreće oko pedesetak megabajta. Ukoliko nudite digitalnu umetnost visoke rezolucije, možete povezati lokaciju na kojoj se čuva (obično Google Drive) kako bi kupac osim samog tokena mogao da kupi i vaše delo u najboljem izdanju.

Predstavite se

Želeo bih sad da vam skrenem pažnju na važnost predstavljanja svog dela. Okej, imate ga na platformi, delo govori samo za sebe, je l’? Pa… ne radi to baš tako. Naime, mnogi digitalni umetnici naprosto okače svoj rad i smatraju da će delo samo zainteresovati kupca. To je isto kao da je staramajka iznela svoj paradajz na pijaci i čeka da se neko maši za njega. Čak i kada neko proba bakin paradajz i oduševi se, onome kome preporučuje obično se obrati sa… “e ona baka tamo ima najbolji paradajz!” Ček, polako, kakve sad veze paradajz ima sa umetničkim delom. Pratite pažljivo. Ja ću nekom reći da sam probao divan paradajz, ali preporučiću svima da odu kod baš te babe, neću im reći, e šteta što sam ga pojeo pa nije za vas ostalo.

Kolekcionari, ljubitelji umetnosti, ne razmišljaju kao umetnici. Oni ne prepoznaju maestralnost vaše tehnike, ljubav i iskustvo koje ste utkali u rad. Ne kapiraju počesto ni šta zapravo znači to što ste iskazali. Ali kapiraju priču. Kapiraju da ih nešto “radi”, a najčešće ih najviše radi – sam umetnik.

U svetu NFT-a, a posebno sada kada na tržištu ima mnogo talentovanih umetnika, značajno je KO ste vi, ŠTA vaše delo pripoveda, ZAŠTO je nastalo. Cela ta priča. Zato je polje description veoma značajno u prodaji digitalne umetnosti. Prevrćite očima koliko hoćete, ali nije isto da li svoje delo naprosto lansirate i ostavite k’o siroče ili ga predstavite kroz priču o sebi, kroz priču o nastanku. Setite se šimpanze po imenu Kongo. Na platnu su neke žvrljaste mrlje. Ali slike su se prodale skuplje od Vorholovih. Jer je autor, zamislite, majmun! Bez sve šale, možemo da diskutujemo o propasti postmodernog društva, ali priča i dalje prodaje sve. 

Procenti i preprodavci

Okej, nemate galeristu, nemate posrednika. Neposredno ste u kontaktu, vi, vaše delo i publika. No, svet NFT-a je dobila jednu vrstu mešetara koji rade uporedo sa umetnikom, umesto ispred ili iza njega. Preprodavci su oni koji nalaze zanimljiva dela, kupuju ih i nude po većoj ceni mreži kolekcionara za koje znaju da bi bili zainteresovani, a nemaju vremena da pregledaju sve galerije svih platformi.

Lepota u ovom poslu za vas kao umetnika je to što platforme uglavnom omogućavaju da odredite iznos koji će vama uvek ići od svake (pre)prodaje. Ranije, delo koje prodate nije više u vašem vlasništvu (iako naravno zadržavate autorska prava), te čak i ako dostigne milionske iznose, vi od toga nemate mnogo. NFT omogućava da se besprekorno prate sve transakcije, te svaki put kad token promeni vlasnika, ka-ćing! – vama legne procenat od prodaje. Standardna cifra je između 10 i 20 posto, zavisi od vaše pozicije i prestiža.

Šta dalje?

To je to, čestitamo, sad ste digitalni umetnik sa potencijalnom zaradom u kriptovaluti. Kako razviti ovaj posao, kako pretvoriti kripto u keš, o tome ćemo u jednom od narednih vodiča, ali za sada je vaš zadatak da se upoznate sa ovim procesom minting-a i otvorite pristup prestižnijim, zatvorenim platformama. Naravno, razglasite svima da su vaši radovi dostupni, a ako nemate mrežu društvenih mreža, sram vas bilo, odmah da ste otvorili sve. Dobro, ne baš sve, i o tome ću vam sledeći put.

U svakom slučaju NFT nije instant-lova, nije instant-slava. NFT je samo prilika da vaš rad izložite i ponudite bez posrednika, potencijalno veoma zainteresovanoj publici koja će se ohrabriti da vaše delo kupi baš zato što mu je garantovana jedinstvenost, retkost i neoborivi dokaz o vlasništvu. 

Puno sreće i javljajte nam kad prodate svojih ruku delo, voleli bismo da čujemo vaša iskustva.

– Autor: Ranko Trifković

Comment section

0 comments

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *