Stadioni menjaju imena, Polkadot se bori za mesto na dresu čuvene Barselone, a i srpski klubovi polako ulaze u svet digitalne imovine. Deluje da skoro svake nedelje imamo novu vest o uplivu kriptovaluta u svet profesionalnog sporta.
Kriptovalute su našle put do mnogih industrija, ali malo je oblasti u kojima je njihov uticaj toliko primetan kao u ovom slučaju. Promena imena legendarnog Stejpls Centra u Los Anđelesu, koji je poneo ime Crypto.com menjačnice u jednom od najvrednijih ugovora ovog tipa u istoriji u iznosu od 700 miliona dolara, zacementirala je vezu sporta i kriptovaluta, kao i njihovo mesto u mejnstrimu.
Fudbal važi za najvažniju sporednu stvar na svetu, a deluje da su brojne kripto i blokčejn kompanije odlučile da upravo ovim putem pruže šansu stotinama miliona fanova širom sveta da ih bolje upoznaju.
Od desete lige do vrha
Uprkos daleko značajnijim imenima u svetu fudbala koja se upuštaju u svet digitalne imovine, početkom 2022. mnogo pažnje privukao je desetoligaški engleski klub Bedford FC, koji će od sledeće sezone promeniti ime u Real Bedford. Iako je pred njima dugačak put, igrači ovog kluba već imaju internacionalnu podršku.
Novi vlasnik ove ekipe, Bitcoin entuzijasta i voditelj podkasta na temu kriptovaluta Piter Mekormak, odlučio je da klub pređe na Bitcoin standard – sve od ulaznica i dresova do hrane na stadionu navijači će moći da plate ovom kriptovalutom, a uskoro će i igrači i stručni štab dobijati plate u BTC-u.
Početak obećava – od njegovog dolaska, klub je prikupio najmanje 750 hiljada funti od sponzora. Najviše se ističu kripto menjačnica Gemini, čije ime se nalazi na dresovima, kao i OpenNode koji je postao partner kluba za sve transakcije.
Premijerligaški kripto
Naravno, i znatno veći engleski klubovi nisu propustili upliv kriptovaluta u svet sporta.
Jedan od najpopularnijih klubova na svetu, Premijerligaš Mančester Junajted, nedavno je dogovorio sponzorstvo sa Tezos blokčejnom. Svota od 27 miliona dolara godišnje koju će “Crveni đavoli” zarađivati na osnovu ovog dogovora možda nije rekordna u poređenju sa nekim drugim sponzorstvima, ali svakako vredi istaći da će se Tezosov logo naći samo na dresovima u kojima se fudbaleri Junajteda zagrevaju, ne i na onima koje nose na samim mečevima. Pored toga, klub iz Mančestera planira i da na temelju ovog sponzorstva ponudi fanovima i druga iskustva bazirana na Tezos blokčejnu.
Ipak, vredi se podsetiti i slučaja Votforda koji je jedan od pionira u povezivanju kripta i sporta. Naime, još 2019. Bitcoin je bio sponzor ovog fudbalskog kluba sa istoka Engleske čije dresove je krasio čuveni logo najvrednije kriptovalute. Pored toga, Votford je pokrenuo i sajt sa edukaciju u vezi sa BTC-om koji je i dalje aktivan. Klub je nastavio da prihvata digitalnu imovinu i nakon isteka sponzorstva, a prošle godine su primili uplatu od novog generalnog sponzora u kriptovalutama.
Noviteti u Italiji
Kao jedna od “liga petice”, ni Italija nije u velikom zaostatku u odnosu na Engleze, a krajem prošle godine došlo je do velikih koraka u usvajanju kripta u čuvenoj Seriji A.
Rimski velikan SS Lacio dobio je novog generalnog sponzora – Binance je zauzeo mesto na dresovima ovog kluba u dogovoru vrednom više od 30 miliona evra u periodu od tri godine.
Još jedan vodeći italijanski klub Napoli ostvario je partnerstvo kojim je uplovio u svet kripta. Floki, kriptovaluta bazirana na Ethereum blokčejnu, našla se na njihovim dresovima, ekranima širom stadiona, a postala je i deo prezentacije kluba na digitalnim kanalima.
Međunarodni nivo
U ovoj godini smo već videli i dva važna sponzorstva na nivou internacionalnih takmičenja koja potvrđuju želju kripto kompanija da budu deo sportske scene.
Socios.com, platforma specijalizovana za kreiranje sportskih fan-tokena postala je globalni partner svih takmičenja pod okriljem UEFA za naredne tri godine, uključujući legendarnu Ligu šampiona. Iako je ovo prvo sponzorstvo ove vrste za krovnu fudbalsku organizaciju u Evropi, Socios već sarađuje sa nekim od najvećih klubova na kontinentu poput Barselone, Juventusa i PSŽ-a, nekim manjim, uključujući i Dinamo Zagreb, kao i brojnim klubovima iz Južne Amerike.
Ni Afrika nije zapostavljena kada je reč o kripto partnerstvima. Binance je bio zvanični kripto i blokčejn sponzor Kupa afričkih nacija nedavno održanog u Kamerunu. Prema njihovim rečima, ovo sponzorstvo je u skladu sa željom da kriptovalute postanu mejnstrim i na afričkom kontinentu, gde je Binance već omogućio brojne besplatne edukacije za više od pola miliona ljudi.
Lokalni fudbal
Uprkos tome što po kvalitetu i dalje ne možemo da pariramo najboljim evropskim timovima, ovdašnji klubovi i te kako prate trendove i pokazuju koliko je domaće kripto tržište napredno.
Superligaški fudbalski klub Novi Pazar potpisao je saradnju vrednu 200 hiljada evra sa švajcarskim CaizCoin-om. Pored brendiranja dresova i ostalih klupskih materijala, ovo sponzorstvo podrazumeva i promenu imena stadiona, te se stadion u Novom Pazaru sada zove CaizCoin Arena.
Ova kriptovaluta već je prisutna u nemačkom, španskom i turskom fudbalu, a započeli su svoj proboj na balkansko tržište u ligi Bosne i Hercegovine gde sponzorišu Željezničar iz Sarajeva.
Zemlja kripto košarke
Deluje da fudbal prednjači u prihvatanju kripta, ali daleko od toga da drugi sportovi nisu ostvarili vezu sa digitalnom imovinom. Fudbalski ugovori su naizgled brojniji, ali je pitanje da li po ukupnoj vrednosti mogu da pariraju košarci.
Gorepomenuti Stejpls centar, odnosno Crypto.com arena, napravila je velike talase u javnosti i pokrenula pitanje isplativosti takvih partnerstava za kripto kompanije. Međutim, deluje da upravo ovakve diskusije potvrđuju da se njihov prvobitni cilj isplaćuje – kripto je postao jedna od glavnih tema čak i za ljude koji sa njim do tada nisu imali nikakvih dodirnih tačaka.
Platforma Socios koju smo pomenuli u kontekstu partnerstva sa UEFA-om, bavi se i drugim popularnim sportovima, a ostvarila je značajan napredak i u najpopularnijem košarkaškom takmičenju na svetu – NBA. Fan tokeni velikog broja klubova iz lige nalaze se na ovoj platformi, uključujući upravo Lejkerse koji sada igraju u Crypto.com areni, kao i druge velikane poput Boston Seltiksa i Čikago Bulsa.
U okviru našeg Kripto petka imali ste priliku da čitate i o NBA superstaru Kevinu Durantu koji je potpisao višegodišnji ugovor sa kompanijom Coinbase Global Inc. Cilj ovog partnerstva je promocija pomenute kripto platforme kroz poslovne poduhvate košarkaša, a Durant je postao i lice brenda u promotivnim materijalima. Pored toga, Coinbase je postao i donator Durantovim programima za podršku mladima.
Sličan ugovor nedavno je potpisao i jedan od najboljih košarkaša današnjice Lebron Džejms. Njegova LJF fondacija sklopila je višegodišnje partnerstvo sa, ponovo, Crypto.com platformom u cilju edukacije i stvaranja poslovnih prilika za studente i porodice zasnovane na blokčejnu i Web3.
Šta je sa ostalim sportovima?
Deluje da je Crypto.com trenutno stavio najveći fokus na sport, s obzirom na to da su se pored košarke značajno uključili i u hokej, gde su prošle godine sklopili partnerstvo sa IIHF Svetskim prvenstvom, a nedavno je promovisan još jedan dugogodišnji ugovor prema kojem će se trka Formule 1 u Majamiju zvati prema ovoj kompaniji. Ove novosti znače i da je Crypto.com premašio čak milijardu dolara ulaganja u sponzorstva.
Ipak, i druge kompanije ozbiljno shvataju ulaganje u sport. Nakon što su sa NBA timom Majami Hit sklopili ugovor o promeni imena dvorane, kripto menjačnica FTX dogovorila je prošle godine globalno partnerstvo sa MLB, američkom bejzbol ligom, koja ujedno važi i za najkvalitetnije svetsko takmičenje u ovom sportu. Svota nije objavljena, ali iznos od 135 miliona dolara koji su izdvojili za prava na pomenutu arenu ukazuje da je izvesno reč o devetocifrenom ugovoru.
Deluje da će se ovaj trend u bejzbolu nastaviti, s obzirom na to da je Šohei Ohtani, igrač Los Anđelesa, postao jedan od FTX-ovih globalnih ambasadora i deo svoje plate prima u kriptu.
Pored toga, igrač američkog fudbala Rasel Okung je još 2020. odlučio da deo svoje zarade dobija u BTC-u, što je izvesno imalo uticaja da i drugi popularni sportisti iz SAD-a primaju svoju platu u ovoj formi. Jedan od istaknutih primera je i Odel Bekam, koji je sa svojim timom LA Rems nedavno osvojio legendarni Superboul.
Sportisti koji se takmiče u individualnim disciplinama takođe prihvataju kripto i učestvuju u njegovoj promociji. Možda i najbolji primer uticaja koji kripto ima je UFC teškaš Fransis Nganu.
Ovaj MMA borac je odlučio da polovinu svoje zarade od pobede na UFC270 turniru, koja mu je donela 750 hiljada dolara, dobije u BTC-u. Pored toga, on je putem svog Tviter profila organizovao i deljenje nagrada za svoje pratioce pod heštegom #PaidInBitcoin, o čemu smo takođe pisali u okviru Kripto petka.
Esports dilema
Mnogi ljubitelji sporta žustro protestuju kada se video igre stavljaju u isti koš sa njihovim omiljenim disciplinama, ali činjenica je da je, bar u formalnom smislu, granica sve tanja.
Možda je i dalje rano govoriti o esportovima na Olimpijskim igrama, ali su koraci u tom smeru jasno vidljivi – već na ovogodišnjim Igrama Komonvelta u Birmingemu video igre će imati debi među “pravim” sportovima. Zato vredi istaći i neka od velikih partnerstava na ovom nivou.
Neizbežni Crypto.com izdvojio je 15 miliona dolara za sponzorisanje esport organizacije Fnatic prošle godine, koje uključuje brendiranje dresova, nagrade za fanove, kao i brojne druge planove za digitalnu promociju.
U sličnom periodu Coinbase je sklopio četvorogodišnje partnerstvo sa esports timom Liquid, koje će takođe obuhvatiti brojne forme saradnje u narednim godinama i pokazati veru koju ova kompanija ima u značaj profesionalnog igranja igara.
Ipak, daleko najzvučniji ugovor sklopila je FTX menjačnica sa organizacijom TSM koja stoji iza više esports timova. Navodno, pregovori su počeli jednostavnim razgovorom na Tviteru, a završili su se sklapanjem desetogodišnjeg partnerstva vrednog čak 210 miliona dolara, odnosno 21 milion godišnje!
Nova slika sporta
Deluje da su male šanse da se nakon ovakvih ugovora sport vrati na staro. Sveprisutni uticaj kripta kako na takmičenja, tako i na same sportiste, značajno je približio kripto “običnom čoveku”, te ostaje da vidimo koliko će se usvajanje kriptovaluta ubrzati pod uticajem brojnih sponzorstava i saradnji.
Nastavite da nas pratite jer ćemo se u sledećem blogu baviti prisustvom NFT-ja u sportu i brojnim kontroverzama koje ovaj oblik digitalne imovine kontinuirano izaziva, a sigurni smo da će se u nekom od narednih izdanja Kripto petka ponovo naći i sportske vesti.
Comment section
0 comments