Čim ovo čitate, biće da ste bar čuli za NFT. Oni koji prate naše vesti, znaju da pomama za umetničkim delima na NFT-u ne posustaje. Stoga ćemo u ovom vodiču objasniti sve korake koji će vas motivisati da se i sami oprobate na tržištu.
Za koga je ovaj NFT vodič napisan?
Deluje da je svet NFT-a otvoren samo slikarima, ilustratorima, fotografima i drugim stvaraocima digitalnih vizuelnih umetnosti. Stoga želim da, pre svega, napomenem da je ključni deo NFT-a pametni ugovor koji zapravo reguliše – pravo upotrebe i pravo vlasništva nad bilo kojim umetničkim delom. Za više pojedinosti o tome šta je NFT i kako radi, pročitajte naš prethodni blog.
U tom smislu, vizuelna umetnost jeste najzastupljenija na NFT tržištu, ali odmah iza sledi muzika. Tokenizacija muzičkih albuma ne samo da omogućava kreiranje kolekcionarskih izdanja, već može vrlo elegantno da se koristi kao način ustupanja autorskih prava, kako bi se automatizovala upotreba muzike. Umesto “muzičkog dinara” ili piratovanja muzike (posebno od strane radio-stanica), muzičar može pomoću NFT-a da kontroliše ko koristi njegovo delo.
No, NFT može da bude od koristi i piscima, performerima, developerima igara, ali i klasičnim umetnicima, skulptorima, slikarima koji prava na svoje umetničko delo mogu da tokenizuju. Nadam se da će ovaj tekst pomoći svim umetnicima da se ohrabre i otisnu u svet NFT-a u kome mogu da potraže svoju sreću i povećaju svoju vidljivost.
Neophodna predznanja i uvodne napomene
Čestitam. Ukoliko ste umetnik koji čita ovaj tekst, to znači da imate svo neophodno predznanje da biste počeli da prodajete svoja dela na tržištu NFT-a. Naime, osim ako vam ovaj blog neko nije odštampao, čitate ga sa računara ili telefona, što znači da umete dovoljno dobro da koristite digitalne medije za ono što će uslediti.
Nije neophodno da znate išta o kriptosvetu, kriptovalutama ili platformama za prodaju NFT-a, a dovoljna su vam korisnička znanja, tj. za izlazak na tržište, neće vam biti neophodno da znate bilo kakvo kodiranje. Razume se, kao i u svakom poslu, neophodno je da se zanimate za tržište, da počnete da ga pratite, a posebno da se obrazujete u pogledu najboljih praksi. Pokušaću da se osvrnem i na najpraktičnije savete i najtipičnije greške, ali uspeh mogu da vam omoguće samo – veština i znanje. Sve kao i u “stvarnom” svetu – samo na blokčejnu.
Važno je i da znate da većina platformi za prodaju vaših umetnina zahteva neku vrstu registracije, naslovnu sliku (koja će prestavljati vas ili vaše delo, zbirku, album), te portfolio. Neki servisi zahtevaju i da se umetnik predstavi kratkim video-klipom. Ovo je tako postavljeno da bi se obeshrabrili preprodavci umetnina i mešetari, te podržali stvaraoci.
Takođe, prodaja NFT-a je investicija. Biće vam potrebno da uložite novac. Stvaranje (minting) tokenizovanog dela, kao i neke druge transakcije koštaju, zbog troškova operacije blokčejn-mreže (gas). Premda uplate možete primati na različite načine, kupci često koriste kriptovalute, pa ćemo se osvrnuti i na otvaranje digitalnog novčanika (wallet).
Prvi korak: novčanik za kriptovalute
O digitalnim novčanicima mogao bi da se napiše ceo jedan zaseban vodič. Ko god čita ovaj tekst, a zna svašta o kriptovalutama ima svoj omiljeni digitalni novčanik (i verovatno će da prevrne očima na predložene opcije, pitajući se zašto njegova omiljena nije na spisku). No, za apsolutne početnike predlažemo Metamask koji se nalazi na adresi metamask.io. Mnogi sajtovi za prodaju NFT-a, platforme posvećene ovom tržištu omogućavaju registraciju putem Metamask-a, pa se ova aplikacija nametnula kao najbolje rešenje.
Ko želi nešto bolji UI i samim tim ugodniju upotrebu može da proba Enjin koji pored nekih ograničenja zaista pruža udobnost u radu. Math Wallet je lepa zamena za Metamask, a popularna je među entuzijastima za NFT, baš kao i Trust Wallet. Za naprednije korisnike nije loš ni Alpha Wallet koji omogućava i kreiranje (minting) NFT-a.
Budući da se prodaja odvija na nekoliko različitih platformi, s obzirom na lakoću upotrebe i mogućnost korišćenja sa telefona kao i iz internetskog pregedača, savetujemo da umetik-digitalni početnik najpre proba Metamask ili Math Wallet.
Dakle, Metamask se jednostavno instalira ili kao dodatak za Chrome (sva je prilika da je to baš pregledač koji koristiš, premda su podržani Firefox i Edge) ili kao aplikacija za ajfon (iOS) ili android. Posle instalacije nudi vam se opcija da napravite novi novčanik (create a wallet) ili da uvezete već postojeći. Dovoljno je da unesete željenu lozinku, dobićete lozinku za lozinku (secret backup phrase). To je to. Sad se nalazite na ekranu na kome piše u samom vrhu Account 1, ispod su neki brojevi i slova (to vam je adresa novčanika), piše koliko ethereum-a imate (0 ETH, hehe), koliko dolara, te opcije kupuj, prodaj itd. Za sad vas zanima samo adresa. To je ovaj poduži niz brojeva i slova (kliknite tu pa možete da iskopirate i sačuvate negde). Tretirajte ga kao broj bankovnog računa. Ukoliko nešto zabrljate, novac neće stići vama već nekom drugom. Stoga oprez.
Drugi korak: kupovina kriptovalute
„Ej, ej, ej!“ Čujem vas kako mjaučete. „Pa, ja želim da SE OBOGATIM prodajom umetničkih dela, ne da kupujem kriptovalute, pa još i da ih trošim!“ Baš mi je drago, ali evo da vam malo pojasnim koncept “gasa” (gas). Kao što neko reče “ne postoji cloud, to je samo nečiji računar”. Naime, da bi se mreža održavala, a transakcije na njoj bile pouzdane i uvek dostupne, neko plaća račun za struju i haba svoj računar. Stoga za stvaranje NFT-a, kao i za mnoge druge transakcije, prenos vlasništva i slično, postoji tarifa, cena koja se plaća i to je taj – gas.
O svim troškovima i načinima poslovanja ćemo u narednom delu ovog vodiča. Za sada je neophodno da znate da će vam biti neophodan novac, ponajpre u kriptovaluti (najčešći u upotrebi za NFT je ETH). Sad pošto imate novčanik, a biće vam neophodno najmanje stotinu dolara da biste tokenizovali svoje umetničko delo, bilo bi dobro da kupite ethereum (ETH) u toj vrednosti, što možete uraditi u našoj menjačnici. Preporučena početna količina je ipak bliže vrednosti od 250 dolara, zbog “gasa” za transakcije.
Proces registracije je ozbiljan, pa će osim prijave na sajtu biti neophodna SMS verifikacija, te provera identiteta lično ili putem pošte. Shvatite otvaranje ovog naloga kao jednostavniju verziju otvaranja računa u banci. Bože zdravlja, primaćete novac, obavljati ozbiljne transakcije, pa je proces s toga veoma brižljiv, zbog vaše bezbednosti.
Kad se budete registrovali i verifikovali, spremite novac za kupovinu kriptovaluta, pa nastavljamo dalje u svet NFT-a.
Treći korak: Registracija na platformama za prodaju NFT-a
I naravno, završni korak (bar u ovom delu vodiča) je kako se prijaviti na platforme koje prodaju i organizuju aukcije vaših NFT dela. Sve je više sajtova i servisa za NFT, mnogi umetnici pokušavaju da pokriju više od jedne, a postoje i alternative koje čak nude i besplatno kreiranje (minting), pa ćemo ih pomenuti za slučaj da hoćete samo da isprobate kako to uopšte radi. Naravno, postoje i prestižne platforme koje funkcionišu samo po pozivu.
SuperRare
Superrare.co nudi prijavu pomoću digitalnog novčanika (direktna integracija preko Metamask-a). Registracija za kolekcionare je time obavljena, dok se za umetnike čeka na proveru. Neophodno je da popunite formular za koji će vam biti potrebno sledeće:
- Link ka sajtu i/ili portfoliju
- Video klip sa Gdrive ili Youtube, kraći od minuta, na kome ćete se predstaviti kao umetnik
- Link sa Gdrive na kome se nalazi 3-5 vaših dela
- Motivaciona poruka, zašto želite i zašto zaslužujete da se nađete na ovoj platformi
Držim fige da vašu aplikaciju što pre procesuiraju. Zatim ste spremni da tokenizujete svoje radove, te da organizujete aukcije. Superrare je više kao… društvena mreža, slično Kickstarter-u, uspeh zavisi od toga koliko ljudi zna za vaš rad.
OpenSea
OpenSea.io je najveća i najdemokratičnija platforma, u smislu da će vam za registraciju biti dovoljan digitalni novčanik. Jednom kad se registrujete, možete da počnete da postavljate svoje radove, tokenizujete ih i nudite na različite načine. E, sad. OpenSea ne naplaćuje kreiranje NFT-a (minting), ali postoji cena “gasa” za početnu inicijalizaciju, te 2.5 posto marža za određene vrste aukcija. Kao zaista najveća platforma, istovremeno je i najpretrpanija, pa će uspeh zavisiti od toga koliko dobro odradite lični marketing. I o tome ćemo više drugi put.
NiftyGateway
NiftyGateway.com je isključivo platforma za kupovinu i prodaju. Svoja dela na tokenu moraćete da napravite negde drugde. Registracija je jednostavna, putem obrasca i verifikacije preko mejla. Međutim, prijava za status umetnika zahteva popunjavanje prijemnog formulara od osam pitanja koja dosta podsećaju na intervju za posao (koji su vam kratkoročni i dugoročni planovi, i sl.).
No, jednom kad vas verifikuju, proces je jednostavan. Izlažete svoja dela ili zbirke, po prodaji platforma uzima 5 posto na ime troškova, plus 30 centi. Ko preprodaje dela, autoru ide dodatnih 10 posto. Neki korisnici se žale da troškovi “gasa” nisu uvek transparentni, pa treba biti oprezan. Nifty takođe ima neka ograničenja za povlačenje novca. Sredstva se, naime, uplaćuju isključivo na bankovne račune u Americi (u dolarima), premda postoji i kripto-varijanta. Ipak, NiftyGateway jeste dobra platforma zbog toga što se nalazite u probranom društvu, pa su kupci prilično široke ruke. To vama kao umetniku može više da znači nego da vam delo čeka na nekoj drugoj, manje ekskluzivnoj platformi.
I ostala tržišta NFT-umetnina
Bum tržišta NFT-umetnina doneo je i mnoštvo drugih servisa kao što su Rarible, Foundation (vrlo ekskluzivna, samo po pozivu), AtomicMarket, MythMarket, BakerySwap, KnownOrigin, Enjin Marketplace, Portion, Async Art. Većina manjih platformi nudi besplatno kreiranje tokena, pa može biti pogodan da isprobate kako sve to radi.
Završne napomene
Za sada smo vam, nadam se, pomogli da napravite prvi, najvažniji korak. Kako uspeti na tržištu, te detaljniji vodiči za pojedine platforme slede. Znam da je svim umetnicima najteži taj deo – prodaja. Zaboga, pa nije vam bog dao talenat za trgovinu, već za stvaranje lepog. Sve vas razumem, ali nažalost umetnost je industrijalizovana, sve je na tržištu, bilo da ste tradicionalni ili digitalni umetnik, bilo da se rvete sa vlasnicima galerija, izdavačima ili sa platformama za prodaju NFT-umetnina. Sve više je specijalizovanih servisa koji su pogodniji za, na primer, fotografe ili muzičare. U jednom od narednih blogova, uputićemo vas i u te finese.
Do tada, stvarajte, kreirajte i, naravno, postavljajte pitanja u komentarima! Potrudićemo se da vam izađemo u susret i napravimo dodatne vodiče na najtraženije teme.
– Autor: Ranko Trifković
Comment section
0 comments