Uspesi umetnika u NFT prostoru nastavljaju da pomeraju granice, dok su zanimljive nove kolekcije redovna vest u okviru našeg Kripto petka. U protekle dve godine, tržište je eksplodiralo i oboreni su brojni rekordi. Uprkos tome, deluje da je pojam “prave umetnosti” i dalje rezervisan za dela koja se ne svrstavaju u digitalnu imovinu.
Vrednost tzv. generativne umetnosti, odnosno proceduralnog kreiranja dela pomoću softvera, izaziva brojne debate. Jedna struja posmatra NFT-jeve kao prolazni trend i sredstvo za bogaćenje bez pravog osnova, dok ih druga vidi kao logičnu evoluciju i novi uzbudljiv korak za zajednicu.
Tržište od 41 milijarde dolara
Predvođeno čuvenim sličicama majmuna koje su dovele temu u fokus šire javnosti, NFT tržište je doživelo značajan razvoj u periodu pandemije. Tokom 2020, vrednost prodaja se merila u milionima, a u 2021. se dogodila “eksplozija” i tržište je prešlo 40 milijardi.
Nasuprot tome, 2022. donela je pad od koji možemo pripisati “kripto zimi”, ali i zasićenju i nekim negativnim primerima na tržištu poput prvog tvita suosnivača Tvitera Džeka Dorsija koji je izgubio 99% vrednosti nakon što je kupljen za skoro tri miliona dolara.
Ipak, tržište je i dalje veoma mlado, te i kolekcionari i autori NFT-jeva i dalje otkrivaju prednosti i mane nove tehnologije.
Dobre i loše strane
Jedan od najveći izazova s kojim se NFT umetnost susreće na tržištu je, paradoksalno, posledica jedne od karakteristika koje mu daju vrednost – retkosti. Pretežno generativna priroda NFT umetnosti, odnosno nizak prag potreban za stvaranje sopstvenih dela, dovodi do toga da je ponuda znatno veća od potražnje.
Oskudica sama po sebi nije dovoljna – iako su, teoretski, NFT-jevi jedinstveni i retki, obilje dostupnih kolekcija stvara zasićenje. Kako biste povećali vrednost, potrebna vam je i potražnja, a pad prodaja u proteklom periodu pokazuje da stvaranje “hajpa” nije dovoljno za održavanje tržišta na duže staze.
Taj “višak” prisutan je u velikoj meri zbog želje za brzom zaradom. Ona dovodi do hiperprodukcije kolekcija koje kopiraju ono što se u tom trenutku dobro prodaje, bez značajnijeg promišljanja šta čini određeno delo dobrim i privlačnim kolekcionarima.
Nasuprot tome, NFT-jevi su doneli određenu “demokratizaciju” umetnosti. Lakoća ulaska na tržište pruža brojnim umetnicima priliku da se oprobaju i podele svoje radove sa svetom.
Samostalnost koju ostvaruju je od velikog značaja – vlasništvo nad sopstvenim kreacijama pripada umetnicima u potpunosti, pruža im se prilika za pojednostavljenu zaradu, bez posrednika, uz dodatnu zaradu na osnovu daljih prodaja.
Ko su NFT umetnici?
Brojevi pokazuju da je glas umetnika od velike važnosti za uspeh kolekcije. Uprkos popularnosti kolekcija kao što su Crypto Punks i Bored Ape Yacht Club, najveće pojedinačne prodaje ipak su rezervisane za autore koji imaju nešto drugačiji pristup i reputaciju.
Pored očigledne prilike za zaradu, umetnici imaju i dodatnu motivaciju – otkrivanje novih načina za stvaranje i testiranje novog prostora za svoje stvaralštvo.
Kada pogledamo rekordere, na vrhu se nalaze dva imena koja mogu da posluže kao dobar primer NFT kreatora čijim stopama bi mogli da pođu i drugi u budućnosti.
Anonimni umetnik pod pseudonimom Pak – iako mnogi sumnjaju da nije u pitanju pojedinac već tim – i Majk Vinkelman, poznatiji kao Beeple, drže prvo i treće, odnosno drugo i četvrto mesto na listi najskuplje prodatih NFT-jeva ikad. To ih ujedno svrstava i među top pet živih umetnika prema pojedinačnim cenama dela (mada je u slučaju Paka sporno to što je njegovo delo Merge tehnički spoj velikog broja NFT-jeva sa manjom cenom).
Nekada poznat i kao Murat Pak, anonimni kreator najskupljeg NFT-ja svih vremena pozicionirao se i kreirao zajednicu na Tviteru kreiranjem Archillect profila koji je stekao skoro tri miliona pratilaca.
Veliku pažnju privukao je i saradnjom sa osnivačem Vikiliksa Džulijanom Asanžom – NFT Clock je prodat za 16.953 ETH-a, odnosno više od 50 miliona dolara u tom trenutku, a ceo prihod je usmeren na Asanžovu pravnu odbranu povodom čuvenog slučaja uzbunjivanja. U trenutku prodaje, to je bio drugi najskuplji NFT, čime je Pak zauzeo svoje mesto među velikanima.
Drugi najuspešniji NFT kreator Beeple istakao je upravo Pakov doprinos pri njegovoj odluci da se upusti u svet digitalne imovine. On je pažnju prvobitno privukao kao grafički dizajner, animator i ilustrator na projektima za poznate brendove kao što su Najk i Epl, ali i poznate ličnosti poput pevača Džastina Bibera.
Izvor: Medium.com
Njegov projekat Everydays, koji je pretvoren u drugi najskuplji NFT svih vremena, započeo je još 2007. Serija svakodnevnih digitalnih ilustracija privukla je veliku bazu fanova, te je Beeple pre NFT slave već imao veliku zajednicu na društvenim mrežama, pre svega na Instagramu.
Saznajte kako da postanete NFT umetnik u našem blogu
Faktori uspeha
Uprkos mnogima koji koriste argument manjka uloženog vremena i/ili truda na kreiranje NFT-jeva u odnosu na tradicionalnu umetnost, te osporavaju umetničku vrednost dela zbog lakoće korišćenja alata za generativnu umetnost.
Uprkos tome, kroz istoriju se pokazalo da, u svetu umetnosti, složenost i uloženo vreme (koje je nezahvalno meriti) nisu jednaki vrednosti – jedan od primera je pop art stvaralaštvo Endija Vorhola.
Na primeru ovog poznatog umetnika, kao i najpopularnijih NFT kreatora o kojima smo govorili, možemo da zaključimo da nekoliko faktora ima veliki uticaj na rezultate, odnosno uspeh kreatora u NFT sferi i modernoj umetnosti uopšte.
Zajednica
Građenje interesovanja ili “hajpa” kreće od uspostavljanja veze sa publikom. Bilo da su u pitanju društvene mreže, oflajn prisustvo ili raniji radovi, kampanja počinje znatno ranije od mintovanja.
Veoma su retke situacije da neko ko već nema izgrađeno ime i prisustvo uspe da rasproda svoju kolekciju.
Priča
Jedan od najvažnijih zadataka za umetnika, bilo tradicionalnog ili u NFT prostoru, je izdvojiti se od konkurencije. Pak je u svet digitalne imovine uveo faktor Asanža koji je već izazvao talase u svetu, dok je Beeple svoju Everydays avanturu izgradio na kombinaciji neverovatne radne etike – nije propustio da objavi ilustraciju ni na dan kada je dobio dete – i obrađivanja aktuelnih, kontroverznih tema poput Donalda Trampa.
Ovo je primetno i kod kolekcija kao što je BAYC. Na tržištu je prisutan mali broj (uspešnih) NFT projekata koji nemaju tzv. “Lore” iza sebe.
Izvor: ethereumworldnews.com
Staying power
Na kraju, važno je menjanje pristupa i inoviranje. Korisnici, ali i platforme, su se zasitili klonovima kultnih majmuna, a sve je veći broj “pikselizovanih kolekcija” urađenih po uzoru na Crypto Punks koje su i dalje bez vlasnika.
Kombinovanje formata, korišćenje dodatnih elemenata i saradnje su se pokazale kao neophodne za dalji razvoj forme.
Onlajn i oflajn
Stvarni svet i digitalno okruženje su odavno neraskidivo povezani, a da to važi i u slučaju NFT-jeva već smo zaključili na primeru sporta.
Širenje digitalne sfere ka oflajn svetu doprinosi popularizaciji ove oblasti van sfere kripto i NFT entuzijasta i donosi neophodan legitimitet kod neutralne publike.
Muzeji i izložbe
Ove godine, u Sijetlu je otvoren prvi muzej u potpunosti posvećen NFT-jevima. Cilj je, pre svega, edukacija i upoznavanje posetilaca sa vrednošću digitalne imovine i dalji prodor u mejnstrim umetničkog sveta.
Ipak, daleko od toga da je ovo prvo institucionalno pojavljivanje NFT-jeva pred širom publikom. Primera radi, Moco muzej moderne, savremene i ulične umetnosti u Amsterdamu i Barseloni u svom programu ima sekciju posvećenu upravo digitalnoj umetnosti, a među eksponatima se nalaze i Beeple-ovi radovi.
Izvor: Moco Museum
Ni Srbija nije zapostavljena – prva UNICEF NFT izložba bilo gde u svetu organizovana je upravo u Beogradu u partnerstvu sa ECD-om.
Legitimitet NFT umetnosti daje i jedna od vodećih i najstarijih aukcionarskih kuća Christie’s iz Velike Britanije, koja je, između ostalog, prodala i Beeple-ovo delo Human One.
Ukrštanje formata
Upravo Human One je jedan od primera spuštanja digitalne umetnosti u oflajn svet i kombinacije formata koju ovo omogućava. Ova kinetička video skulptura prikazuje astronauta koji se kreće kroz različite digitalne pejzaže koji se konstantno smenjuju.
Izvor: Tokeny.pl
Damien Hirst, “tradicionalni” umetnik koji se ostvario i u digitalnom svetu, prošle godine je pokrenuo NFT inicijativu pod nazivom “The Currency” koja spaja digitalnu i fizičku umetnost. On je ponudio kupcima koji su kupili jedno od 10.000 jedinstvenih dela da biraju između fizičke i NFT kopije. Ukoliko izaberu fizičku, odriču se prava na vlasništvo na blokčejnu, dok se u suprotnom fizička kopija ceremonijalno spaljuje. Ovaj projekat je generisao više od 80 miliona dolara.
Izvor: Hypebeast.com
Od oflajn ka digitalnom svetu se kreću i neki klasici. Već smo pisali o tome kako je muzej Belvedere u Beču pretvorio sliku “Poljubac” Gustava Klimta u 10.000 NFT-jeva povodom Dana zaljubljenih ove godine.
Naredni koraci i umetnost koja nije vizuelna
Nema sumnje da su NFT-jevi i dalje niša unutar niše – broj vlasnika NFT-ja je znatno niži u odnosu na broj vlasnika kripta. Iako je ova oblast i dalje u fazi definisanja, predviđanja su da bi tržište moglo da pređe 100 milijardi za manje od deset godina.
Iako je vizuelna umetnost daleko najvidljivija, i drugi umetnici se sve više uključuju u sferu digitalne imovine. Čak i ako izuzmemo poznate koji kupuju NFT-jeve ili imaju kolekcije sličica, muzičari sve više istražuju nove mogućnosti.
Ekskluzivnost koja prati NFT-jeve nije strana u muzičkom svetu – rep sastav Wu-Tang Clan je još 2015. na tragu današnjeg modela tržišta prodao jedini primerak svog albuma “Once upon a time in Shaolin” za čak dva miliona dolara, koji je nakon niza neočekivanih događaja završio kod PleasrDAO organizacije koja ga je otkupila za dvostruko veću sumu.
Jedan od najboljih primera iz protekle godine je kolekcija popularnog didžej 3lau, koji je prodajom ekskluzivnih pesama i pogodnosti koje idu uz njih u formi NFT-ja inkasirao više od 11 miliona dolara.
Izvor: nft.3lau.com
Bez obzira na to da li svrstavate NFT u umetnost ili smatrate da je to prejaka reč, verujemo da nas uzbuđenja i noviteti u svetu NFT-ja i dalje očekuju. Zato ostanite uz ECD blog i budite u toku sa svim novostima iz oblasti digitalne imovine.
Comment section
0 comments